![]() |
![]() |
Οι φοιτητές/τριες που εισήχθησαν στο Τμήμα από το ακαδημαϊκό έτος 2003-04 και εξής ακολουθούν το Παλαιό Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΠΣ): για τη λήψη πτυχίου απαιτείται η συμπλήρωση 244 ECTS στην Κατεύθυνση Φιλοσοφίας ή 242 ECTS στην Κατεύθυνση Παιδαγωγικής, που αντιστοιχούν σε 55 μαθήματα. Σύμφωνα με το ΠΠΣ, όλοι οι φοιτητές υποχρεούνται να παρακολουθήσουν δέκα κοινά μαθήματα (5 από τα μαθήματα κορμού Φιλοσοφίας και 5 από τα μαθήματα κορμού Παιδαγωγικής). Τα μαθήματα αυτά είναι τα εξής:
Φ 101 |
Εισαγωγή στη Φιλοσοφία |
Φ 103 |
Γνωσιολογία |
Φ 106 |
Πολιτική Φιλοσοφία |
Φ 111 |
Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία |
Φ 112 |
Νεότερη Φιλοσοφία |
100 ΕΙΣΠ |
Εισαγωγή στην Παιδαγωγική |
400 ΣΧΠ Ι |
Σχολική Παιδαγωγική Ι |
400 ΣΧΠ ΙΙ |
Σχολική Παιδαγωγική ΙΙ |
500 ΙΕΑ Ι |
Σταθμοί στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης |
600 |
Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας |
Η επιλογή της Κατεύθυνσης Σπουδών (Φιλοσοφίας ή Παιδαγωγικής) γίνεται με δήλωση που κατατίθεται στη Γραμματεία του Τμήματος στην αρχή του 5ου εξαμήνου.
ΔΟΜΗ ΠΠΣ & ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ (ECTS)
|
|
ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
ECTS/ μάθημα |
ECTS |
|
|
|
|
|
Κατεύθυνση ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ |
Κατεύθυνση ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ |
|
ΚΟΙΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ |
|
|
|
|
1 |
Μαθήματα Κορμού (5 ΦΛΣ + 3 ΠΑΙΔ) |
8 |
4 |
32 |
32 |
100 ΕΙΣΠ (4ω/ασκ) |
1 |
5 |
5 |
5 |
|
ΕΙΣΜ 600 |
1 |
5 |
5 |
5 |
|
2 |
Φιλοσοφικά κείμενα |
3 |
5 |
15 |
15 |
3 |
Διδακτικές μεθοδολογίες |
3 |
5 |
15 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
|
|
|
|
4 |
Αρχαία ελληνική φιλολογία |
5 |
5 |
25 |
25 |
5 |
Νεοελληνική φιλολογία |
5 |
4 |
20 |
20 |
6 |
Ιστορία/ιστορία τέχνης |
3 |
4 |
12 |
12 |
7 |
Γλωσσολογία |
|
|
||
Γλωσσολογία για Φιλοσοφία |
1 / … |
4 |
4 |
- |
|
Γλωσσολογία για Παιδαγωγική |
… / 2 |
- |
8 |
||
|
|
|
|
|
|
|
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ |
|
|
|
|
8φ |
Κατεύθυνση Φιλοσοφίας |
|
|
||
|
Μαθήματα Κορμού Κατεύθυνσης |
6 |
5 |
30 |
- |
Μαθήματα κατεύθυνσης επιλογής |
11 |
5 |
55 |
- |
|
|
|
|
|||
8π |
Κατεύθυνση Παιδαγωγικής |
|
|
||
|
Μαθήματα Κορμού Κατεύθυνσης |
5 |
5 |
- |
25 |
Μαθήματα κατεύθυνσης επιλογής |
10 |
5 |
- |
50 |
|
|
Ψυχολογία |
1 |
4 |
- |
4 |
|
|
|
|||
|
ΑΛΛΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ |
|
|
|
|
9 |
Ξένη γλώσσα |
4 |
3 |
12 |
12 |
10 |
Πληροφορική |
2 |
3 |
6 |
6 |
11 |
Ελεύθερες επιλογές |
2 |
4 |
8 |
8 |
|
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ ECTS |
244 |
242 |
ΠΑΛΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ – ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Συνοπτική δομή του ΠΠΣ με κατεύθυνση τη Φιλοσοφία:
Κατηγορίες μαθημάτων |
Μαθήματα (ECTS) |
Ι. Φιλοσοφία – κορμός |
11 (50) |
ΙΙ. Φιλοσοφικά κείμενα |
3 (15) |
ΙΙΙ. Φιλοσοφία – κατεύθυνση |
9 (45) |
IV. Φιλοσοφία – σεμινάρια |
2 (10) |
V. Μαθήματα Παιδαγωγικής |
5 (22) |
VI. Μαθήματα φιλολογικής κατάρτισης |
14 (61) |
VII. Διδακτική μεθοδολογία |
3 (15) |
VIII. Ξένη Γλώσσα |
4 (12) |
IX. Πληροφορική |
2 (8) |
X. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής |
2 (8) |
ΣΥΝΟΛΟ |
55 (244) |
Αναλυτικά:
Ι. Μαθήματα Φιλοσοφίας – Κορμού (11 μαθήματα, 50 ECTS)
Φ 101 Εισαγωγή στη Φιλοσοφία [4 ECTS]
Φ 102 Οντολογία – Μεταφυσική [5 ECTS]
Φ 103 Γνωσιολογία [4 ECTS]
Φ 104 Φιλοσοφία των Επιστημών [5 ECTS]
Φ 106 Πολιτική Φιλοσοφία [4 ECTS]
Φ 107 Αισθητική και Φιλοσοφία της Τέχνης [5 ECTS]
Φ 109 Ηθική Φιλοσοφία [5 ECTS]
Φ 111 Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία [4 ECTS]
Φ 112 Νεότερη Φιλοσοφία [4 ECTS]
Φ 113 Φιλοσοφία της ύστερης αρχαιότητας & των μέσων χρόνων [5 ECTS]
Φ 114 Σύγχρονη Φιλοσοφία [5 ECTS]
ΙΙ. Φιλοσοφικά κείμενα (3 μαθήματα x 5 ECTS = 15 ECTS – κωδικοί ΦΚ 200-399)
ΙΙΙ. Μαθήματα Φιλοσοφίας – Κατεύθυνσης (9 μαθήματα x 5 ECTS = 45 ECTS – κωδικοί Φ 197-599)
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες της Κατεύθυνσης που έχουν συμπληρώσει τα τρία (3) απαιτού¬μενα ΦΚ, μπορούν να δηλώσουν πρόσθετα ΦΚ, τα οποία θα πιστώνονται ως μαθήματα Κατεύ¬θυνσης. Επίσης, μπορούν να επιλέξουν αντί δύο (2) μαθημάτων Κατεύθυνσης την εκπόνηση πτυχιακής εργασίας, από την οποία πιστώνονται δέκα (10) ECTS.
ΙV. Φιλοσοφικά σεμινάρια (2 μαθήματα x 5 ECTS = 10 ECTS – κωδικοί Φ 600-699)
V. Μαθήματα Παιδαγωγικής (5 μαθήματα, 22 ECTS)
100 ΕΙΣΠ Εισαγωγή στην Παιδαγωγική [5 ECTS]
400 ΣΧΠ Ι Σχολική Παιδαγωγική Ι [4 ECTS]
400 ΣΧΠ ΙΙ Σχολική Παιδαγωγική ΙΙ [4 ECTS]
500 ΙΕΑ Ι Σταθμοί στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης [4 ECTS]
600 Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας [5 ECTS]
VΙ. Μαθήματα φιλολογικής κατάρτισης (14 μαθήματα, 61 ECTS)
α. Πέντε μαθήματα Αρχαίας Ελληνικής και Λατινικής Φιλολογίας [x 5 ECTS = 25 ECTS].
β. Πέντε μαθήματα Μεσαιωνικής και Νέας Ελληνικής Φιλολογίας [x 4 ECTS = 20 ECTS].
γ. Τρία μαθήματα από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Αρχαία Ιστορία, Βυζαντινή Ιστορία, Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, Αρχαιολογία ή Ιστορία Τέχνης) [x 4 ECTS = 12 ECTS]. Οι ελάχιστες μονάδες ECTS του κάθε μαθήματος αυτής της κατηγορίας είναι τέσσερις (4).
δ. Ένα μάθημα Γλωσσολογίας: ΓΛΩ 301. Εισαγωγή στη Γλωσσολογία [4 ECTS].
VIΙ. Μαθήματα Διδακτικής Μεθοδολογίας (3 μαθήματα x 5 ECTS = 15 ECTS)
701 Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
702 Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
703 Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
VIII. Ξένη Γλώσσα (4 μαθήματα x 3 ECTS = 12 ECTS)
Επιλέγεται μία από τις ξένες γλώσσες που διδάσκεται στο Α.Π.Θ.
IX. Πληροφορική (2 μαθήματαx 3 ECTS = 6 ECTS)
Μαθήματα Πληροφορικής Ι και ΙΙ.
X. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής (2 μαθήματα x 4 ECTS = 8 ECTS)
Τα μαθήματα αυτά μπορούν να προέρχονται από οποιοδήποτε Τμήμα του Α.Π.Θ., συμπεριλαμβανομένου και του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Οι ελάχιστες μονάδες ECTS του κάθε μαθήματος αυτής της κατηγορίας είναι τέσσερις (4).
Μεταβατικές διατάξεις (για όσους εισήχθησαν έως και το ακαδ. έτος 2010-11):
- Σταθμοί στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης (ΙΕΑΙ 500) → Ιστορική Παιδαγωγική (ΙΠ 700)
- Μεθοδολογία Παιδαγωγικής Έρευνας (ΕΙΣΜ600) → Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (ΚΕ 800) ή Εκπαιδευτική ψυχολογία (ΕΨ 900).
Οποιοδήποτε ζήτημα προκύψει και δεν προβλέπεται στις μεταβατικές διατάξεις θα επιλυθεί στην Επιτροπή Φοιτητικών Ζητημάτων, μετά από έγγραφο αίτημα του φοιτητή.
ΠΑΛΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ – ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
Συνοπτική δομή του ΠΠΣ με κατεύθυνση την Παιδαγωγική:
Κατηγορίες μαθημάτων |
Μαθήματα (ECTS) |
Ι. Μαθήματα κορμού Παιδαγωγικής |
10 (47) |
ΙΙ. Μαθήματα Φιλοσοφίας |
5 (20) |
ΙΙΙ. Μαθήματα Παιδαγωγικής – κατεύθυνση |
10 (50) |
IV. Φιλοσοφικά κείμενα |
3 (15) |
V. Μαθήματα φιλολογικής κατάρτισης |
15 (65) |
VI. Μάθημα Ψυχολογίας |
1 (4) |
VII. Διδακτική μεθοδολογία |
3 (15) |
VIII. Ξένη Γλώσσα |
4 (12) |
IX. Πληροφορική |
2 (6) |
X. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής |
2 (8) |
ΣΥΝΟΛΟ |
55 (242) |
Αναλυτικά:
Ι. Μαθήματα κορμού Παιδαγωγικής (10 μαθήματα, 47 ECTS)
ΕΙΣΠ 100 Εισαγωγή στην Παιδαγωγική [5 ECTS]
200 Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής [5 ECTS]
ΨΑ Ι Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής Ι [5 ECTS]
ΨΑ ΙΙ Ψυχολογικές Προϋποθέσεις της Αγωγής ΙΙ [5 ECTS]
300 Κοινωνιολογική Θεμελίωση της Αγωγής
ΚΘΑ Ι Θέματα Κοινωνικοποίησης και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης [5 ECTS]
ΚΘΑ ΙΙ Θέματα Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης [5 ECTS]
400 Σχολική Παιδαγωγική
ΣΧΠ Ι Σχολική Παιδαγωγική Ι [4 ECTS]
ΣΧΠ ΙΙ Σχολική Παιδαγωγική ΙΙ [4 ECTS]
500 Ιστορία της Εκπαίδευσης και της Αγωγής
ΙΕΑ Ι Σταθμοί στην Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης [4 ECTS]
ΙΕΑ ΙΙ Ιστορία της Αγωγής [5 ECTS]
600 Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας [5 ECTS]
ΙΙ. Μαθήματα Φιλοσοφίας (5 μαθήματα, 20 ECTS)
Φ 101 Εισαγωγή στη Φιλοσοφία [4 ECTS]
Φ 103 Γνωσιολογία [4 ECTS]
Φ 106 Πολιτική Φιλοσοφία [4 ECTS]
Φ 111 Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία [4 ECTS]
Φ 112 Νεότερη Φιλοσοφία [4 ECTS]
ΙΙΙ. Μαθήματα Παιδαγωγικής – κατεύθυνση (10 μαθήματα, 50 ECTS)
Οι φοιτητές πιστώνονται από τα μαθήματα επιστημονικής κατάρτισης (ειδίκευσης) 50 ECTS, τα οποία επιλέγουν από τα προσφερόμενα μαθήματα Κατεύθυνσης Παιδαγωγικής.
IV. Φιλοσοφικά κείμενα (3 μαθήματα x 5 ECTS = 15 ECTS, κωδικοί ΦΚ 200-399)
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μπορούν να επιλέξουν μόνο τα ΦΚ αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας
V. Μαθήματα φιλολογικής κατάρτισης (15 μαθήματα, 65 ECTS)
α. Πέντε μαθήματα Αρχαίας Ελληνικής και Λατινικής Φιλολογίας (x 5 ECTS =25 ECTS)
β. Πέντε μαθήματα Μεσαιωνικής και Νέας Ελληνικής Φιλολογίας (x 4 ECTS= 20 ECTS.)
γ. Τρία μαθήματα από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Αρχαία Ιστορία, Βυζαντινή Ιστορία, Νεότερη & Σύγχρονη Ιστορία, Αρχαιολογία ή Ιστορία Τέχνης)(x 4 ECTS= 12 ECTS)(επιλέξιμοι κωδικοί: ΙΝΕ, ΙΝΧ, ΙΣΕ, ΙΒΥ, ΙΑΕ, ΑΚΛ, ΑΠΡ, ΑΙΤ, ΑΒΥ). Οι ελάχιστες μονάδες ECTS του κάθε μαθήματος αυτής της κατηγορίας είναι τέσσερις (4).
δ. Δύο μαθήματα Γλωσσολογίας: ΓΛΩ 301 και ΓΛΩ 310 (x 4 ECTS= 8 ECTS).
VI. Μάθημα Ψυχολογίας (1 μάθημα, 4 ECTS)
Ένα μάθημα Γνωστικής, Κοινωνικής ή Εξελικτικής Ψυχολογίας. Οι ελάχιστες μονάδες ECTS του μαθήματος αυτής της κατηγορίας είναι τέσσερις (4)
VIΙ. Διδακτική Μεθοδολογία (3 μαθήματα x 5 ECTS = 15 ECTS)
701 Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
702 Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
703 Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (με εφαρμογές)
VΙII. Ξένη Γλώσσα (4 μαθήματα x 3 ECTS = 12 ECTS)
Επιλέγεται μία από τις ξένες γλώσσες που διδάσκεται στο Α.Π.Θ.
ΙΧ. Πληροφορική (2 μαθήματα x 3 ECTS = 6 ECTS)
Μαθήματα Πληροφορικής Ι και ΙΙ.
X. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής (2 μαθήματα x 4 ECTS = 8 ECTS)
Τα μαθήματα αυτά μπορούν να προέρχονται από οποιοδήποτε Τμήμα του Α.Π.Θ., συμπεριλαμβανομένου και του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Οι ελάχιστες μονάδες ECTS του κάθε μαθήματος αυτής της κατηγορίας είναι τέσσερις (4).
Οι φοιτητές μπορούν να επιλέξουν αντί των μαθημάτων αυτών την εκπόνηση πτυχιακής εργασίας, από την οποία πιστώνονται, επίσης, 8 ECTS.
Μεταβατικές διατάξεις (για φοιτητές/τριες που εισήχθησαν έως και το ακαδ. έτος 2010-11):
Οποιοδήποτε ζήτημα δεν προβλέπεται στις μεταβατικές διατάξεις θα επιλυθεί στην Επιτροπή Φοιτητικών Ζητημάτων, μετά από έγγραφο αίτημα του φοιτητή.