ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
TMHMA ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
Θεσσαλονίκη, Απρίλιος 2024
ΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025
Η Συνέλευση του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. στη συνεδρίαση της με αριθμό 361/29-4-2024, έχοντας υπόψη τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 10 του ν.4218/2013 (Α΄ 268/2013) και το άρθρο 2 της Υπουργικής Απόφασης αριθ. Φ1/192329/Β3/2013 (Β’ 3185/2013), αποφάσισε για τις κατατακτήριες εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2024-2025:
Το ποσοστό των κατατάξεων των πτυχιούχων Πανεπιστημίου, Τ.Ε.Ι. ή ισοτίμων προς αυτά, Α.Σ.ΠΑΙΤ.Ε., της Ελλάδας ή του εξωτερικού (αναγνωρισμένα από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) καθώς και των κατόχων πτυχίων ανωτέρων σχολών υπερδιετούς και διετούς κύκλου σπουδών αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και άλλων Υπουργείων, ορίζεται σε ποσοστό 12% επί του αριθμού των εισακτέων .
Επιμερισμός του παραπάνω ποσοστού ανάλογα με την προέλευση των υποψηφίων για κατάταξη πτυχιούχων ή ανακατανομή τυχόν εναπομένοντος ποσοστού σε άλλη κατηγορία κατατάξεων δεν επιτρέπεται, όπως επίσης δεν επιτρέπεται η υπέρβαση του ποσοστού (12%) των κατατάξεων.
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Α) «Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία»
από τους Προσωκρατικούς έως και την ελληνιστική φιλοσοφία (Φ 111)
Θεματικές ενότητες
- Οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι.
- Σοφιστική κίνηση και Σωκράτης.
- Κλασική οντολογία/γνωσιοθεωρία: Πλάτων και Αριστοτέλης.
- Ελληνιστική φιλοσοφία: επικουρισμός-στωικισμός-σκεπτικισμός.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Vegetti M., Ιστορία της αρχαίας φιλοσοφίας. Αθήνα: Τραυλός, 2000.
- Irwin T., Η κλασική σκέψη. Αθήνα: Πολύτροπον, 2005.
- Κάλφας Β. & Ζωγραφίδης Γ., Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2006.
- Long A.A., Η Ελληνιστική φιλοσοφία. Αθήνα: ΜΙΕΤ, 1987.
- Αντωνιάδης Θ., Ιστορία της αρχαίας φιλοσοφίας. Αθήνα: Κράτερος, 2009.
Β) «Νεότερη Φιλοσοφία»
από τον 17ο έως και τον 19ο αιώνα (Φ 112)
Θεματικές ενότητες
- Οι ορθολογιστές φιλόσοφοι: κλασική γνωσιοθεωρία και οντολογία: Descartes, Spinoza, Leibniz.
- Οι εμπειριστές φιλόσοφοι: μεθοδολογία και γνωσιοθεωρία: Fr. Bacon, Locke, Hume.
- Κλασική γνωσιοθεωρία και οντολογία: Kant, Hegel, Schelling.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Alessio F., Ιστορία της Νεότερης Φιλοσοφίας. Αθήνα: Τραυλός, 2012.
- Cottingham J., Φιλοσοφία της επιστήμης: οι ορθολογιστές. Αθήνα: Πολύτροπον, 2003.
- Moreau P.-F., Ο Σπινόζα και ο σπινοζισμός. 2η επαυξ. έκδ. Αθήνα: Σιδέρης, 2019
- Πενολίδης Θ., Μέθοδος και συνείδηση. Η έννοια της συνείδησης στη νεότερη φιλοσοφία. Αθήνα: Μεταίχμιο, 2004.
- Schelling F. W. J., Φιλοσοφικές έρευνες περί της ουσίας της ανθρώπινης ελευθερίας και των συναφών με αυτήν αντικειμένων (1809), Αθήνα: Κράτερος, 2020.
Γ) «Εισαγωγή στην Παιδαγωγική» (ΕΙΣΠ100)
Θεματικές ενότητες
- Παιδαγωγική – Επιστήμη της Αγωγής– Επιστήμες της Αγωγής:
-Αποσαφήνιση των εννοιών, αντικείμενο, βασικές θεματικές έννοιες (αγωγή, παιδεία, μόρφωση, εκπαίδευση, κοινωνικοποίηση, διδασκαλία, τυπική, μη τυπική και άτυπη μάθηση, αξιολόγηση). Η σχέση της Παιδαγωγικής με τις Επιστήμες της Εκπαίδευσης. - Iστορία της Παιδαγωγικής:
– Η εξέλιξη των παιδαγωγικών ιδεών και ρευμάτων. Από την παραδοσιακή στη Νέα Αγωγή και στη σύγχρονη εκπαίδευση. - Η Παιδαγωγική ως επιστήμη ή Επιστήμες της Εκπαίδευσης
– Tο ζήτημα της αυτονομίας της Παιδαγωγικής, κλάδοι της Παιδαγωγικής/Επιστήμης της Αγωγής, επιστήμες της Εκπαίδευσης και διεπιστημονικότητα. - Παιδαγωγικές ομάδες και πεδίο της Παιδαγωγικής Επιστήμης / Επιστημών της Εκπαίδευσης
– Ομάδες αναφοράς και θεσμοί και δομές που παρέχουν αγωγή και εκπαίδευση. - Επιστημολογικοί «τύποι» («παραδείγματα») της Παιδαγωγικής / των Επιστημών της Εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής έρευνας
– Ερμηνευτική Παιδαγωγική, Εμπειρική (συμπεριφοριστική) Παιδαγωγική, Κριτική Παιδαγωγική.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Ανδρούσου, Α. & Τσάφος, Β. (2020). Επιστήμες της Εκπαίδευσης. Ένα δυναμικό και διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg.
- Μπονίδης Κ., Ζαρίφης Γ.(επιμ.), Παιδαγωγική-Επιστήμη της Αγωγής-Επιστήμες της Αγωγής: Επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα. Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Γράφημα, 2020.
- Ξωχέλλης, Π.Δ. (2018). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεμελιώδη προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
- Πασιάς Γ., Φλουρής Γ., Φωτεινός Δ., Παιδαγωγική και Εκπαίδευση. Αθήνα: εκδόσεις Γρηγόρη, 2015.
- Hofstetter R., Schneuwly B. (επιμ.), Εισαγωγή στις επιστήμες της εκπαίδευσης (μετφρ., επιστημονική επιμ. & επίμετρο Δ. Καρακατσάνη). Αθήνα: εκδόσεις Μεταίχμιο, 2004.
- Φούκας Β. Το ταξίδεμα των παιδαγωγικών ιδεών: Διαδρομές και σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης (17ος – 20ός αιώνας). Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Κυριακίδη, 2019.
Στις εξετάσεις αξιολογείται η φιλοσοφική και παιδαγωγική σκέψη των υποψηφίων και η κριτική κατανόηση των θεμάτων.
Οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά θα υποβληθούν στη Γραμματεία του Τμήματος το διάστημα 1-15 Νοεμβρίου 2024 ταχυδρομικά:
Γραμματεία Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κτίριο Διοίκησης (3ος όροφος, γραφείο 302)
Πανεπιστημιούπουλη ΑΠΘ
54124 Θεσσαλονίκη
ή ηλεκτρονικά στην διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: info@edlit.auth.gr
Οι εξετάσεις θα διενεργηθούν στο διάστημα 1-20 Δεκεμβρίου 2024, σύμφωνα με το πρόγραμμα που θα ανακοινωθεί από τη Γραμματεία, τουλάχιστον δέκα ημέρες πριν από την έναρξή τους.
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
- Αίτηση (υπάρχει σχετικό ηλεκτρονικό αρχείο στην ιστοσελίδα).
- Φωτοαντίγραφο πτυχίου. Προκειμένου για πτυχιούχους εξωτερικού υποβάλλεται το πρωτότυπο πτυχίο με apostille και επίσημα μεταφρασμένο*.
- Φωτοαντίγραφο Αστυνομικής Ταυτότητας.
*Προκειμένου για πτυχιούχους εξωτερικού συνυποβάλλεται εφόσον έχει ήδη εκδοθεί βεβαίωση ισοτιμίας του τίτλου σπουδών τους από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.)
Σε διαφορετική περίπτωση ισχύει η παρ. 4 του άρθρου 304 του ν. 4957/2022 (Α’ 141) όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 36 του ν.5029/2023 (55 Α΄) που ακολουθεί
«4. Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) της ημεδαπής και τα δημόσια ερευνητικά κέντρα που εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας, δεσμεύονται από τα Μητρώα του παρόντος, προκειμένου τα αρμόδια ανά περίπτωση όργανά τους να διαπιστώσουν αν ένα ίδρυμα της αλλοδαπής ή ένας τύπος τίτλου ιδρύματος της αλλοδαπής είναι αναγνωρισμένα για […] ζ) τη συμμετοχή σε κατατακτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή σε προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών.
Το αρμόδιο όργανο του πανεπιστημίου ή ερευνητικού κέντρου, εφόσον ο τίτλος σπουδών συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο του άρθρου 307, επιπροσθέτως των λοιπών δικαιολογητικών που καθορίζει, οφείλει να ζητήσει Βεβαίωση Τόπου Σπουδών, η οποία εκδίδεται και αποστέλλεται από τον φορέα πραγματοποίησης τον σπουδών ή τον φορέα εκπόνησης του ερευνητικού έργου. Αν ως τόπος σπουδών ή μέρος αυτών βεβαιώνεται η Ελληνική Επικράτεια, ο τίτλος σπουδών δεν αναγνωρίζεται, εκτός αν το μέρος σπουδών που έγιναν στην ελληνική επικράτεια βρίσκεται σε δημόσιο Α.Ε.Ι..»
Συνημμένα Αρχεία:
Πληροφορίες για τους υποψηφίους (.pdf)
Αίτηση-Συμμετοχής_κατατακτήριες.(doc)
Κανονισμός Κατατακτηρίων Εξετάσεων (.pdf)
Συνημμένα Αρχεία (κανονιστικό πλαίσιο):
Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 3185/16.12.13) (.pdf)
Τροποποίηση Νόμου κατατακτηρίων εξετάσεων (.pdf)
N. 4485 (.pdf)