ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
TMHMA ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
Θεσσαλονίκη, Μάιος 2023
ΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ κατά το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024
Στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής κατατάσσονται με τη διαδικασία των κατατακτηρίων εξετάσεων, σύμφωνα με το άρθρο 1 της Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ τ. Β΄ 3185/2013), σε ποσοστό 12% επί του αριθμού των εισακτέων κάθε ακαδημαϊκού έτους, πτυχιούχοι Πανεπιστημίων, Τ.Ε.Ι. ή ισότιμων προς αυτά, Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε., της Ελλάδος ή του εξωτερικού (αναγνωρισμένα από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), καθώς και κάτοχοι πτυχίων ανώτερων σχολών υπερδιετούς και διετούς κύκλου σπουδών αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και άλλων Υπουργείων.
Επιμερισμός του παραπάνω ποσοστού ανάλογα με την προέλευση των υποψηφίων για κατάταξη πτυχιούχων ή ανακατανομή τυχόν εναπομένοντος ποσοστού σε άλλη κατηγορία κατατάξεων δεν επιτρέπεται, όπως επίσης δεν επιτρέπεται η υπέρβαση του ποσοστού (12%) των κατατάξεων.
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Α) «Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία»
από τους Προσωκρατικούς έως και την ελληνιστική φιλοσοφία (Φ 111)
Θεματικές ενότητες
- Οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι.
- Σοφιστική κίνηση και Σωκράτης.
- Κλασική οντολογία/γνωσιοθεωρία: Πλάτων και Αριστοτέλης.
- Ελληνιστική φιλοσοφία: επικουρισμός-στωικισμός-σκεπτικισμός.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Vegetti M., Ιστορία της αρχαίας φιλοσοφίας. Αθήνα: Τραυλός, 2000.
- Irwin T., Η κλασική σκέψη. Αθήνα: Πολύτροπον, 2005.
- Κάλφας Β. & Ζωγραφίδης Γ., Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2006.
- Long A.A., Η Ελληνιστική φιλοσοφία. Αθήνα: ΜΙΕΤ, 1987.
- Αντωνιάδης Θ., Ιστορία της αρχαίας φιλοσοφίας. Αθήνα: Κράτερος, 2009.
Β) «Νεότερη Φιλοσοφία»
από τον 17ο έως και τον 19ο αιώνα (Φ 112)
Θεματικές ενότητες
- Οι ορθολογιστές φιλόσοφοι: κλασική γνωσιοθεωρία και οντολογία: Descartes, Spinoza, Leibniz.
- Οι εμπειριστές φιλόσοφοι: μεθοδολογία και γνωσιοθεωρία: Fr. Bacon, Locke, Hume.
- Κλασική γνωσιοθεωρία και οντολογία: Kant, Hegel, Schelling.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Alessio F., Ιστορία της Νεότερης Φιλοσοφίας. Αθήνα: Τραυλός, 2012.
- Cottingham J., Φιλοσοφία της επιστήμης: οι ορθολογιστές. Αθήνα: Πολύτροπον, 2003.
- Moreau P.-F., Ο Σπινόζα και ο σπινοζισμός. 2η επαυξ. έκδ. Αθήνα: Σιδέρης, 2019
- Πενολίδης Θ., Μέθοδος και συνείδηση. Η έννοια της συνείδησης στη νεότερη φιλοσοφία. Αθήνα: Μεταίχμιο, 2004.
- Schelling F. W. J., Φιλοσοφικές έρευνες περί της ουσίας της ανθρώπινης ελευθερίας και των συναφών με αυτήν αντικειμένων (1809), Αθήνα: Κράτερος, 2020.
Γ) «Εισαγωγή στην Παιδαγωγική» (ΕΙΣΠ100)
Θεματικές ενότητες
- Παιδαγωγική – Επιστήμη της Αγωγής– Επιστήμες της Αγωγής:
-Αποσαφήνιση των εννοιών, αντικείμενο, βασικές θεματικές έννοιες (αγωγή, παιδεία, μόρφωση, εκπαίδευση, κοινωνικοποίηση, διδασκαλία, τυπική, μη τυπική και άτυπη μάθηση, αξιολόγηση)
- Iστορία της Παιδαγωγικής:
– Η «παιδαγωγική» του Κομένιου
– Οι «παιδαγωγοί» του Διαφωτισμού: J. Lock – J.J. Rousseau- πρώιμος H. Pestalozzi- Φιλανθρωπιστές, E. Trapp και η «επιστημονικοποίηση» της Παιδαγωγικής στο γερμανικό διαφωτισμό
– Η «παιδαγωγική» του γερμανικού ιδεαλισμού και o νεανθρωπισμός (I. Kant, J.G. Fichte, J.W. von Goethe, W. Humboldt, ύστερος H. Pestalozzi, J.F. Herbart, Ερβαρτιανοί κατά το 19ο αιώνα, W. Dilthey
– Νέα Αγωγή και Προοδευτική Εκπαίδευση
– Σοσιαλιστική Παιδαγωγική και Μαρξιστική-υλιστική Παιδαγωγική.
- Η Παιδαγωγική ως επιστήμη ή Επιστήμη της Αγωγής ή Επιστήμες της Αγωγής
– Tο ζήτημα της αυτονομίας της Παιδαγωγικής, κλάδοι της Παιδαγωγικής/Επιστήμης της Αγωγής, επιστήμες της Αγωγής και διεπιστημονικότητα, η Παιδαγωγική/Επιστήμες της Αγωγής στην Ελλάδα.
- Παιδαγωγικές ομάδες και πεδίο της Παιδαγωγικής/Επιστήμης της Αγωγής/Επιστημών της Αγωγής
– Ομάδες αναφοράς και θεσμοί και δομές που παρέχουν αγωγή και εκπαίδευση.
- Επιστημολογικοί «τύποι» («παραδείγματα») της Παιδαγωγικής/Επιστήμης της Αγωγής/Επιστημών της Αγωγής και εκπαιδευτικής έρευνας
– Ερμηνευτική Παιδαγωγική, συνθετική (ποιοτική) εκπαιδευτική έρευνα και η έννοια της «κατανόησης».
– Εμπειρική (συμπεριφοριστική) Παιδαγωγική, αναλυτική-εμπειρική (ποσοτική) έρευνα και η έννοια της «εξήγησης».
– Κριτική Παιδαγωγική, ιδεολογικο/κοινωνικοκριτική έρευνα και η έννοια της χειραφέτησης.
– Σύγχρονοι παιδαγωγικοί «τύποι»: Συστημική/Εποικοδομητική Παιδαγωγική, Αποδομιστική Παιδαγωγική, Μετανεωτεριστική Παιδαγωγική και η ανάλυση λόγου.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Bartlett S., Burton D., Εισαγωγή στις επιστήμες της εκπαίδευσης. (μτφρ. Έ. Αυγίτα, επιστημονική επιμ. Σ. Βασιλόπουλος). Αθήνα: εκδόσεις Gutenberg, 2019 (ενότητα πρώτη: μια εισαγωγή στο πεδίο).
- Πασιάς Γ., Φλουρής Γ., Φωτεινός Δ., Παιδαγωγική και Εκπαίδευση. Αθήνα: εκδόσεις Γρηγόρη, 2015.
- Μπονίδης Κ., Ζαρίφης Γ.(επιμ.), Παιδαγωγική-Επιστήμη της Αγωγής-Επιστήμες της Αγωγής: Επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα. Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Γράφημα, 2020.
- Φούκας Β. Το ταξίδεμα των παιδαγωγικών ιδεών: Διαδρομές και σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης (17ος – 20ός αιώνας). Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Κυριακίδη, 2019.
- Hofstetter R., Schneuwly B. (επιμ.), Εισαγωγή στις επιστήμες της εκπαίδευσης (μετφρ., επιστημονική επιμ. & επίμετρο Δ. Καρακατσάνη). Αθήνα: εκδόσεις Μεταίχμιο, 2004.
Στις εξετάσεις αξιολογείται η φιλοσοφική και παιδαγωγική σκέψη των υποψηφίων και η κριτική κατανόηση των θεμάτων.
Οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά θα υποβληθούν στη Γραμματεία του Τμήματος το διάστημα 1-15 Νοεμβρίου 2023 ταχυδρομικά:
Γραμματεία Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κτίριο Διοίκησης (3ος όροφος, γραφείο 302)
Πανεπιστημιούπουλη ΑΠΘ
54124 Θεσσαλονίκη
ή ηλεκτρονικά στην διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: info@edlit.auth.gr
Οι εξετάσεις θα διενεργηθούν στο διάστημα 1-20 Δεκεμβρίου 2023, σύμφωνα με το πρόγραμμα που θα ανακοινωθεί από τη Γραμματεία, τουλάχιστον δέκα ημέρες πριν από την έναρξή τους.
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
- Αίτηση (υπάρχει σχετικό ηλεκτρονικό αρχείο στην ιστοσελίδα).
- Φωτοαντίγραφο πτυχίου. Προκειμένου για πτυχιούχους εξωτερικού συνυποβάλλεται και βεβαίωση ισοτιμίας του τίτλου σπουδών τους από τον ΔΟΑΤΑΠ ή από το όργανο που έχει την αρμοδιότητα αναγνώρισης του τίτλου.
- Φωτοαντίγραφο Αστυνομικής Ταυτότητας.
Κανονισμός Κατατακτηρίων Εξετάσεων (.pdf)
Πρόγραμμα – εξέτασης (θα ανακοινωθεί)
Συνημμένα Αρχεία (κανονιστικό πλαίσιο):
ΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ_ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ_ΦΕΚ-1818Β-29-4-2021 (.pdf)
Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 3185/16.12.13) (.pdf)
Τροποποίηση Νόμου κατατακτηρίων εξετάσεων (.pdf)
N. 4485 (.pdf)