Όλοι οι φοιτητές/τριες του ΑΠΘ έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν τη συνδρομή ειδικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου σε προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους ή ακόμη και να γίνουν οι ίδιοι εθελοντές, προσφέροντας τις υπηρεσίες τους σε συναδέλφους συμφοιτητές τους που τις έχουν ανάγκη.
Επιτροπή Κοινωνικής Μέριμνας, Ψυχολογικής Υποστήριξης και Παρατηρητηρίου Φοιτητών
Η Επιτροπή Ψυχολογικής Υποστήριξης μεριμνά για τη λειτουργία των πανεπιστημιακών δομών που αφορούν στην ψυχολογική υποστήριξη των φοιτητών και των φοιτητριών του Α.Π.Θ. Συγκεκριμένα, εισηγείται δράσεις για την οργάνωση και τη λειτουργία του Κέντρου Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚΕ.ΣΥ.ΨΥ. ) καθώς και την προβολή του έργου του με στόχο την ενημέρωση για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚΕ.ΣΥ.ΨΥ.)
Το Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚΕ.ΣΥ.ΨΥ.) λειτουργεί στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από το 1999. Παρέχει στους φοιτητές και στις φοιτήτριες του Α.Π.Θ δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης σε θέματα που τους απασχολούν όπως: άγχος, στρες, δυσκολίες προσαρμογής σε νέο περιβάλλον ή σε σπουδές, οικογενειακές/προσωπικές δυσκολίες, σεξουαλικά θέματα, ψυχοσωματικά προβλήματα, κ.ά.
Τηλ.: +30 2310992643, 2310992621
Παρατηρητήριο Φοιτητών Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων
Το Παρατηρητήριο Φοιτητών Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων έχει ως κύριο στόχο του να συνδράμει στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους οι φοιτητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι αλλοδαποί φοιτητές, οι πολυπολιτισμικοί, οι μειονοτικοί και οι ομογενείς ή παλιννοστούντες φοιτητές, αλλά και άλλες ομάδες φοιτητών και φοιτητριών που κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα που δυσχεραίνει την πρόοδο των σπουδών τους. Συγκεκριμένα, οι δράσεις του Παρατηρητηρίου αποσκοπούν στη συγκέντρωση υλικού σχετικού με την ακαδημαϊκή πορεία, τις ανάγκες και τις δυσκολίες των εν λόγω φοιτητών/φοιτητριών κατά τη φοίτησή τους στο Πανεπιστήμιο, στη συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με υπάρχουσες υπηρεσίες, πρωτοβουλίες και δράσεις στο ΑΠΘ, οι οποίες αφορούν στην υποστήριξή τους καθώς και στην καταγραφή καλών πρακτικών άλλων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας και του εξωτερικού, καθώς και τη δυνατότητα συνεργασίας μαζί τους.
Τηλ.: + 30 2310 997360
Γραφείο υποστήριξης φοιτητών ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων
Το Γραφείο υποστήριξης φοιτητών ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων είναι υπό την αιγίδα της Αντιπρυτανείας Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας (Αντιπρύτανης καθηγητής κ. Δ. Κωβαίος) και στηρίζεται από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Κοινωνική μέριμνα φοιτητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης». Αποσκοπεί στη διασφάλιση των ίσων ευκαιριών στη μάθηση και της πρόσβασης των φοιτητών και των φοιτητριών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο μαθησιακό περιβάλλον. Στις δράσεις συμπεριλαμβάνονται η καταγραφή των αναγκών των φοιτητών/φοιτητριών με αναπηρία/ ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η οργάνωση της μεταφοράς και μετακίνησής τους εντός και εκτός του πανεπιστημίου, η επίλυση καθημερινών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, η διευκόλυνση της συμμετοχής τους στις εξετάσεις καθώς και η διευκόλυνση τόσο των συγκεκριμένων φοιτητών/φοιτητριών όσο και άλλων φοιτητών/φοιτητριών ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων στην παρακολούθηση των μαθημάτων.
Τηλ.: 2310 99988
Εmail: studentcare@auth.gr
Υπηρεσία Υποστήριξης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης ΑΠΘ
Η συγκεκριμένη υπηρεσία σε συνεργασία με το Γραφείο Υποστήριξης Φοιτητών Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων, την Επιτροπή Υγείας και το Κέντρο Ενταξιακής Πολιτικής (ΚΕΠ), παρέχει σε φοιτητές/φοιτήτριες με προβλήματα όρασης, ή/και με αντιληπτική ή αναγνωστική αναπηρία, ή/και με σωματική αναπηρία:
- σταθμούς εργασίας με διάφορα εργαλεία προσβασιμότητας (όπως συσκευή οθόνης Braille, εκτυπωτή Braille, φορητή συσκευή κλειστού κυκλώματος μεγέθυνσης οθόνης, ποντίκι μοχλό κ.ά.)
- συγγράμματα σε ηλεκτρονική μορφή
- χρήση της AMELib (Προσβάσιμη Πολυτροπική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Ελεγχόμενης Πρόσβασης – Accessible Multi-modal Electronic Library).
- μετατροπή υλικού των ηλεκτρονικών μαθημάτων (elearning) σε προσβάσιμη μορφή
Τηλ.: 2310 995370
Email: ameasupport@lib.auth.gr
Σπουδές των φοιτητών με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Προκειμένου να διασφαλιστεί η ισότιμη συμμετοχή των φοιτητών και των φοιτητριών με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι απαραίτητο να διαμορφωθούν κατά το δυνατόν οι συνθήκες που θα επιτρέπουν στους φοιτητές και τις φοιτήτριες να παρακολουθούν τα μαθήματα και να αξιολογούνται με τρόπο που δεν έρχεται σε σύγκρουση με την αναπηρία τους. Σύμφωνα με Απόφαση της Συνεδρίασης της Συγκλήτου αριθμ. 2760/25.2.2004, για την εξέταση και την αξιολόγηση των φοιτητών με ειδικές ανάγκες είναι σκόπιμο να τηρούνται τα εξής:
- Γνωριμία των μελών ΔΕΠ με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με αναπηρία/ ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και συζήτηση μαζί τους για τις δυσκολίες που συναντούν κατά τη φοίτηση
- Έγκαιρη ενημέρωσή τους για την ύλη και τις απαιτήσεις του μαθήματος
- Παροχή βοήθειας κατά την προετοιμασία του φοιτητή/της φοιτήτριας μέσω φροντιστηριακών μαθημάτων
- Επιλογή του κατάλληλου τρόπου εξέτασης ανάλογα με την αναπηρία του φοιτητή/της φοιτήτριας (για παράδειγμα, προφορική εξέταση για τους φοιτητές/φοιτήτριες με προβληματα όρασης, με κινητική αναπηρία, με δυσλεξία, γραπτή για τους φοιτητές/τις φοιτήτριες με κώφωση)
- Παρουσία διερμηνέα νοηματικής γλώσσας για τις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η γραπτή εξέταση των κωφών φοιτητών και φοιτητριών
- Παροχή χρόνου προετοιμασίας (10΄–15΄) πριν από την εξέταση, ώστε να μπορέσει ο φοιτητής/η φοιτήτρια να εξοικειωθεί με τα θέματα και να αντισταθμιστεί η χαμηλή ταχύτητα γραφής
- Μεγαλύτερη διάρκεια χρόνου κατά την προφορική ή γραπτή εξέταση, εφόσον αυτή απαιτείται
- Μεγαλύτερη διάρκεια εξεταστικής περιόδου, εφόσον αυτή απαιτείται
- Χρήση Η/Υ κατά την εξέταση, εάν αυτό είναι δυνατό
- Εξετάσεις με τη μέθοδο πολλαπλής επιλογής, όπου είναι δυνατό
- Ενδιάμεσες εξετάσεις προόδου αντί μίας τελικής αξιολόγησης
- Χρήση άλλων εναλλακτικών τρόπων εξέτασης, για παράδειγμα, γραπτές εργασίες, συμμετοχή σε ερευνητικές εργασίες
Στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, προκειμένου να διασφαλιστεί η ισότιμη συμμετοχή των φοιτητών και των φοιτητριών με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα μαθήματα, παρέχονται, με βάση σχετική απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος, οι ακόλουθες διευκολύνσεις:
- Ενημέρωση των φοιτητών/φοιτητριών με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες:
Ο σύμβουλος σπουδών ενημερώνει τους φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για θέματα σπουδών, για τις παροχές ακαδημαϊκής στήριξης και εισηγείται στο Τμήμα για τροποποιήσεις που χρειάζονται κατά τη διδασκαλία και στον τρόπο αξιολόγησης. Επίσης, οι φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ενημερώνονται από τη Γραμματεία ή τον σύμβουλο σπουδών για τυχόν αλλαγές στο πρόγραμμα μαθημάτων.
- Εκπαιδευτικές – διδακτικές διευκολύνσεις:
– έγκαιρη διανομή διδακτικών σημειώσεων
– διανομή διαγράμματος με τα κύρια σημεία του μαθήματος
– μαγνητοφώνηση των παραδόσεων κατόπιν σύμφωνης γνώμης του διδάσκοντα/της διδάσκουσας
– αύξηση του ορίου απουσιών στις περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο.
Σύμβουλος σπουδών του Τμήματος για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες:
Μάρω Δόικου, Επίκουρη καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής
(Οι πληροφορίες σχετικά με τις Υπηρεσίες Φοιτητικής Μέριμνας προέρχονται από τις αντίστοιχες ιστοσελίδες του ΑΠΘ).